Har du någon gång tänkt tanken att varenda kock som är något sånär känd, antingen via tv eller sociala medier, har gett ut en kokbok? Kanske är Sverige världens kokboktätaste land. Inte bara kändiskockar, som Leila Lindholm och Per Moberg, ger ut böcker, utan även mat- och bakbloggare och till och med kändisar som inte har någon bakgrund i köket kommer ut med kokböcker. Våra bokhyllor innehåller inte längre bara några grundböcker i matlagning och bakning, utan även
Edward och Gunilla Bloms bok om barnmat, bloggaren Frida Skattbergs Kladdkakor Deluxe och Instagramfenoment Zeina Mourtadas Zeinas Kitchen med mat från när och fjärran.
Har kokböcker blivit konsumtionsvaror med bara snäppet längre livstid än tidskrifter? Kanske är det så att vi ser dem mer som inspiration och byter ut dem efter hand, istället för att ha dem som receptuppslagsverk i bokhyllan. Många av böckerna som kommer ut i genren har en specifik inriktning, som att laga mat med bönor, att äta enligt en speciell diet eller rätt och slätt är en samling av alla varianter på chokladbollar bagaren kunde komma på.
Varför vill då kockarna ändå ge ut böcker, när de så lätt försvinner i mängden? Troligen för att det är bra marknadsföring för dem och etablerar dem som experter i ämnet.