Många ser framför sig författarens arbetsplats som ett rum med ett gediget tungt ekskrivbord eller ett hus vid ett stormigt hav. Det här är förstås en nidbild och stämmer sällan överens med verkligheten. Stephen King skrev iCarrie/i i en husvagn då han och hans fru inte hade råd med att bo på annat sätt, så visst går det att skriva på vilken plats som helst.
En mer modern bild
Bilden av hur en författarens arbetsrum ser ut borde nog förnyas. Förmodligen sitter många snarare med en laptop på ett kafé än vid det där mörka ekskrivbordet med högar av papper på. Det skiljer sig även mycket åt från författare till författare. Någon vill ha knäpptyst för att ens kunna skriva, en annan vill ha fart och rörelse, eller själv vara i rörelse, exempelvis på ett tåg.
Det vanligaste är nog någon form av arbetsrum. Agatha Christie skrev bland annat på godset Greenway som hon köpte med sin andra make Max Mallowan år 1938. Där fanns det ett tiotal arbetsrum att välja och vraka mellan. Det som framförallt har förändrat författarens arbetsrum är datorer och mobiltelefoner. Idag kan man relativt skapligt använda ett fullfjädrat ordbehandlingsprogram på en mobiltelefon, vilket de flesta nog helst låter bli, men fullt möjligt är det. Pågående manuskript kan laddas upp i ett moln, och gå att arbeta med var som helst i världen, bara internet finns tillgängligt.
Skrivarresa & arbetsrum
Susanna Alakoski, författaren till Svinalängorna, har berättat att hon brukar resa iväg en vecka för att helt kunna koncentrera sig på skrivandet. En del författare vill hela tiden flytta sin arbetsplats och helt lämna vardagens bestyr bortom den. Ett annat sätt, vilket de flesta verkar föredra, är att skaffa sig ett arbetsrum utanför sitt egentliga boende. I Stockholm kan man hitta bra arbetsutrymmen via Workaround att hyra. På detta sätt får heltidsförfattaren ändå en känsla av ”att gå på jobb”.
Inga ursäkter
Har man nu inget bra arbetsrum, får man skriva där man kan. Behöver man lugn och ro, kan ett par ordentliga hörselkåpor vara ett alternativ om man inte kan stänga om sig. Bibliotek är andra alternativ som har fungerat för många utgivna författare. Skriver man på exempelvis kaféer i händelsernas centrum, kan man enkelt dra nytta och inspireras av livet där det händer.
Egentligen kan en författare nog anpassa sig till de flesta fysiska arbetsplatser, bara viljan finns. Nuförtiden mer än någonsin, när vi kan ha tillgång till all världens litteratur på fickan, publicera texter med en knapptryckning, skriva romaner på mobilen, är inte ett arbetsrum för författaren ett måste egentligen. Visserligen finns det ett visst poetiskt och rent av romantiskt skimmer över det där klassiska tunga ekskrivbordet och det halvätna äpplet mellan högarna av utskrivna maskinpapper. Det ger heller inte varken samma känsla eller klang att fälla upp en laptop som att rulla fram rätt plats i A4 arket på skrivmaskinen.