Det enda som krävs för att bli författare är egentligen en dator och en bokidé. Om du drömmer om att bli författare bör du testa att skriva din bok: sätt dig framför datorn och våga testa, det är enda sättet för att drömmen ska kunna bli sann.
Förarbete
Många personer sätter sig framför datorn och börjar skriva; låter tankarna och idéerna flöda och skriver snabbt ihop ett kapitel – sedan blir det stopp. De flesta författare som lever på att skriva börjar med att planera boken, och det gäller oavsett om de skriver en faktabok eller en roman. De planerar och tänker igenom intrigen, karaktärerna och miljön. Genom ett gott förarbete är det lättare att verkligen lyckas skriva boken. Det är som med läxor: genom att planera och använda läxhjälp från myAcadamy, så klarar elever studierna mycket bättre, detsamma gäller författare som planerar sitt arbete. Ett tips för att göra ett överskådligt, och även kreativt förarbete, är genom att rita tankekartor. Ta vita ark och rita tankekartor över både karaktärer och de enskilda kapitlen.
Karaktärer
Det som många gånger är skillnaden mellan om en bok blir framgångsrik eller inte är huvudkaraktären; om läsarna gillar huvudpersonen kommer de att vilja läsa mer om den. En bra huvudperson har både många styrkor, men också svagheter. Det är viktigt att karaktärerna har ett djup och en viss komplexitet: en person är inte alltid arg eller glad, vi har alla olika sidor som kommer fram i olika situationer. Detsamma gäller bra bokkaraktärer. Tänk också på att alla har en historia och att en persons bakgrund formar dess framtid. Genom att skriva en bakgrundshistoria till de viktigaste karaktärerna, så blir det lättare att skapa både ett djup och ett driv i dem. Du behöver inte försöka få in dess bakgrund i själva berättelsen, däremot använda bakgrunden när det passar in.
En berättelse har en början, en mellanakt och ett slut. När du planerar din bok bör du ha dessa tre stadier i åtanke. En bra berättelse har ett klimax och en lösning som tillfredsställer läsaren. Genom att i förväg skriva ner huvuddragen i berättelsen, blir det lättare att skapa en röd tråd genom hela manuset, men också att undvika lösa trådar. Det är viktigt att alla frågor får ett svar, både de stora frågorna som vem som är mördaren eller om paret får varandra, men också berättelsens bifrågor som om sonen kom in på utbildningen eller om svägerskan gick till polisen efter bilstölden.
Om du skriver en deckare eller thriller är det också viktigt att läsaren har fått relevanta ledtrådar under berättelsens gång, att svaret på gåtan ger en tillfredsställelse. Om polisen förhört fem personer och läsaren fått läsa mycket om dessa personer, men allt som sagts avskrivs och en sjätte karaktär plötsligt slängs in som mördare, utan att den varit drivande i berättelsen på något sätt, så kommer läsaren bli besviken. Det är viktigt att också läsaren får känna sig intelligent när gåtan nystas upp.